sobota 31. srpna 2013

Ten, kdo stojí v koutě

174516_bigAutor: Shephen Chbosky
Vydání: Slovart 2012


"Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Strhujícímu románu Stephena Chboskeho o dilematu mezi nečinností a touhou se dostalo nadšeného přijetí, vyvolal polemiku a získal miliony oddaných čtenářů. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý."



 Kniha vypráví o inteligentním, citlivém a zdrženlivém Charliem., který čtenáře provádí svým příběhem formou dopisů, protože mu to přijde lepší než si psát deník. Dopisy začíná psát Charlie ze strachu z prvního školního dne na Střední škole, protože jeho nejlepší kamarád ze Základní školy spáchal sebevraždu a nemá žádného kamaráda, kterému by se svěřil. Taky má problém vyrovnat se smrtí jeho oblíbené tety Helen, která měla nešťastnou nehodu.

První den na Střední škole si, ale Charlie žádné kamarády nenašel a později, když si uvědomí, že by to bez kamarádů jednoduše nepůjde se snaží zapojit do kolektivu. Bohužel si tento fakt uvědomil až moc pozdě a později je zapojování hodně těžké, ale Charlie se nevzdává a brzy se skamarádí s nevlastními sourozenci z maturitního ročníku Sam a Patrickem, kteří vůči němu nemají žádné předsudky. Později se Charlie seznámí i s jejich partou, která ho nadšeně přijme. A Charlie postupně zjišťuje jak moc pro něj všichni jeho přátelé znamenají. Také pozná první lásku, drogy nebo pořádnou party. Jak to všechno s Charliem dopadne? Najde si i jiné kamarády?

Charlie je velice pozoruhodná postava, která vyrůstá ve stínu staršího bratra a sestry ve fungující rodině. Taky mě potěšilo, jak byl popsán sourozenecký vztah a to, že i když se sourozenci škádlí a hádají, tak se neustále potřebují. Myslím se, že Charlie je nadprůměrně přemýšlivá a bystrá postava, která přemýšlí nad úplně jinýma věcma než jeho vrstevníci, proto je taky jiný. Moc jsem si ho jako postavu oblíbila. Taky pro mě bylo milé sledovat jak se postupně vyvíjí z ustrašeného prváka do chlapce se svými zájmy a názory.

Ráda vyzdvihla styl psaní, protože jsem celou dobu měla pocit, jako by všechny Charlieho dopisy byly směřovány mě. Takto psanou knihu jsem četla poprvé a musím se přiznat, že jsem se bála toho jestli se kniha bude dobře číst. Také jsem si při čtení uvědomila spoustu věcí a knihu všem doporučuji, protože autor se ze vším dobře vypořádal a to i se sexem a s chováním mladistvých. A nakonec bych ocenila originálnost nápadů v knize, která pro mě byla jako balzám na duši. Doporučuji!!!


Hodnocení: 9/10

Žádné komentáře:

Okomentovat